4 tévhit a Google hirdetésekről

Sokszor találkozom azzal a megkereséssel, hogy egy cég Google hirdetésekkel szeretné növelni vásárlóinak számát, és ezen keresztül a bevételeit. A Google hirdetések tényleg jól működnek. Van azonban néhány tévhit ezzel kapcsolatban, amit szeretnék eloszlatni.

Tévhit #1 – Ha nem jönnek az eredmények, növelni kell a költségkeretet

Ha a vártnál kevesebb bevételt hoz egy Google kampány, akkor először alaposan szemügyre kell venni a hirdetési statisztikákat. Ezekből ugyanis sokmindenre fény derül és még mielőtt több pénzt költenénk el feleslegesen, más eszközökkel is javíthatjuk hirdetéseink sikerrátáját.  

A meghatározott költési limit melett a Google minőségi mutatója befolyásolja a várható eredményeinket. Ez egy nagyon összetett mutató, és nem is lehet teljes egészében látni, hogy a mi esetünkben mennyi pontosan az értéke. Létezik minőségi mutató a kulcsszavainkra, a hirdetéseinkre, a kampányainkra és a weboldalunkra, sőt a hirdetési fiókunkra is. A kulcsszavak minőségi mutatóját a Google Ads rendszerében meg tudjuk nézni, de ez csak egy szelete a teljes minőségi mutatónak. A kulcsszavak esetében a lényeg, hogy hirdetésünknek, kulcsszavainknak tükröznie kell a weboldalunk tartalmát. Így ellenőrzi a Google, hogy a felhasználókat valóban azokra az oldalakra irányítsa, ahol megtalálják problémájukra a választ. Hiába határozok meg például kétszer akkor büdzsét a hirdetéseimre, ha a konkurens cég neve a kulcsszó. Ez esetben a weboldalam tartalma soha nem lesz releváns a keresési mezőben megjelent kulcsszóval, vagyis ekkor a hirdetésem minőségi mutatója nagyon alacsony lesz. Ebben az esetben hiába emeltem meg a hirdetési keretet, nem fog a hirdetés eredményeiben jelentkezni ez akkora mértékben, mint azt várnánk. 

A minőségi mutatóban tükröződik weboldalunk gyorsasága, kezelhetősége, az ún. felhasználói élmény is . Ezt is érdemes ellenőrizni, mert könnyen lehet ez az oka a sikertelen hirdetéseknek. Ehhez ingyenes eszközöket biztosít a Google a weboldalak mobilbarát jellegét mérő és a betöltődési sebességüket mérő teszttel.

Mielőtt a költést növeljük érdemes megnézni az aukcióstatisztikában, hogy kikkel versenyzünk, mert könnyen lehet, hogy ebből kiderül nem megfelelő kulcsszavak kerültek meghatározásra.

Szintén tipikus hiba, hogy a hirdetések szövege nem elég jó, ezekhez is kapunk segítséget a Google Ads rendszerétől, sőt egy értékelést is minden reklám szövegünkre.

Érdemes óvatosan bánni a Display hirdetésekkel – mert nem megfelelő stratégia esetén sokszor csak a pénzt viszi, de eredményeket nem hoz.

Természetesen ezek mellett még rengeteg oka lehet annak, hogy a hirdetés nem generál bevételt a kívánt ütemben, ezért a költségek folyamatos emelése helyett érdemes szakemberrel auditot végezni az okok felderítésére. 

Tévhit #2 – Ha hirdetek, nem kell a kereső optimalizálással foglalkozzak

Sokszor hallottam már ezt a mondatot, mert elsőre logikusnak tűnik. Azonban a Google weboldalunkat is a fent említett minőségi mutatóval értékeli, amely akkor kap magas pontszámot, ha a keresőoptimalizálási elveknek megfelel. Ez persze megint csak a felhasználók érdekeit tartja szem előtt. Vagyis, ha arra törekszünk, hogy látogatóink minél könnyebben eligazodjanak az oldalunkon, minél értékesebb tartalmat találjanak ott, akkor a Google díjazni fogja ezt. Ehhez azonban pontosan ugyanazokat a feladatokat kell elvégezni, mint a kereső optimalizálás során. Technikai és felhasználó élmény oldalról meg kell győződnünk róla, hogy honlapunk képes arra, hogy eladja szolgáltatásunkat, termékünket. Ez azt jelenti, hogy a honlapnak gyorsnak kell lennie, mobilon és asztali számítógépen is megfelelően kell megjelennie, a struktúrájának átláthatónak kell lennie, hogy a felhasználók könnyen eligazodjanak rajta. A megfelelő elemzésekkel, riportokkal ezeket folyamatosan ellenőrizni lehet és kell is. A technikai teljesítmény és a látogatók viselkedésének elemzése ugyanolyan fontos akkor is, ha hirdetünk és ha nem hirdetünk. A látogatók viselkedésének elemzéséből olyan információkat nyerhetünk, amely segít a hirdetési taktikákat finom hangolni, illetve a rámutathat olyan módosításokra is, amelyeket a honlapon kell elvégezzünk a jobb eredmény érdekében.

Tévhit #3 – A hirdetés megjelenését követően azonnal látszanak majd az eredmények

Természetesen a hirdetési fiókban az első naptól kezdve követhetőek a kampány statisztikák, azonban a Google mechanizmusa miatt időre van szüksége hirdetésünknek, mire a kívánt eredményeket hozza. Először is a sokat említett minőségi mutató, a hirdetés esetében csak bizonyos számú kattintás után alakul ki. Továbbá a rendszer egyik alapköve a gépi tanulás, ami azt jelenti, hogy a felhasználók viselkedésének megfelelően jeleníti meg a hirdetésünket a rendszer által megítélt legjobb személyeknek, a legjobb időben. Ennek kitapasztalására időre van szüksége a rendszernek. A hirdetéseket a fent említett riportok alapján lehet optimalizálni, de ehhez is adatokra van szükség. Legyünk hát türelmesek és minden esetben csak adatok alapján hozzunk döntést futó hirdetéseinkkel kapcsolatban. A Google szakemberei szerint 2-3 hónapnál hamarabb nem szabad értékelni egy kampányt, ennyi idő kell ugyanis ahhoz hogy a rendszer a legjobb tudásának megfelelően jelenítse meg hirdetésünket.

Tévhit #4 – A Google hirdetésem javítja majd a hirdetés nélküli találati listában lévő helyezésemet is

Sajnos a két rendszer közvetlenül nincs összefüggésben, a hirdetésre költött összeg nem fogja javítani a helyezésünket a hirdetés nélküli listában. Közvetetten azonban lehet hatása, hiszen, ha a weboldalunk tartalmán, technikai beállításain folyamatosan dolgozunk, hogy a minőségi mutatónk magasabb legyen, úgy ez természetesen a kereső optimalizálást is befolyásolja. Illetve, ha hirdetésünk miatt kezdenek el az emberek cégünkről beszélgetni közösségi média felületeken, akkor az szintén javítja Google találati listában való helyezésünket.

További cikkek