Eleged van a marketing ügynökségekből? – Hogyan tudsz eredményesen külső marketingest bevonni?

- Az ügynökség nem kapott elég információt tőled ahhoz, hogy kialakítsa a legmegfelelőbb marketing stratégiát.
- Csak hirdetéseid menedzselésével bíztad meg az ügynökséget, mert a többit Te magad is el tudod végezni.
- Nem ismered jól a vevőidet, a piacodat.
- Szolgáltatásod (vagy terméked) nem megfelelő a megcélzott piacra.
- Nem megfelelő ügynökséget választottál.
- Alacsony marketing keretet határoztál meg.
A fentieken túl természetesen még számos oka lehet a kudarcnak, ezekkel azonban gyakran találkozom, amikor potenciális ügyfelekkel beszélgetek. Ezért is tartom fontosnak, hogy tisztázzuk mikor és milyen területeken érdemes marketing ügynökséget, külsős marketingest megbízni.
Marketing stratégia
A megbízott marketingest nem szabad úgy elképzelni, hogy egy vagy két megbeszélés után ő teszi a dolgát a megbízási díja fejében, Téged békén hagy és néhány hét, hónap után jönnek az eredmények. A marketing szorosan kapcsolódik az üzleti stratégiához. Nagyon gyakran olyan kérdéseket kell eldönteni egy-egy marketing kampány megtervezésekor, amely az üzleti koncepciót érinti. Például, hogy egy akciós ajánlat kinek szól, kinek nem szól, ki kell-e zárni valakit az akcióból, annak milyen üzleti hatásai vannak. Nem beszélve arról, hogy a marketing kampánynak olyan termékre kell épülnie, amely megfelelő profitot hoz a vállalkozás részére. Ebből következik, hogy a marketing kampányok kezdete előtt tisztán kell látni a termék portfóliót, a szolgáltatásokat, amire az aktivitásokat tervezni lehet. Ha ez hiányzik vagy nem megfelelő, akkor vissza kell lépni egy lépést és ki kell alakítani egy tiszta portfóliót, amelyre épülhet a marketing terv. Ehhez bizony szükséges néhány egyeztetés, ezért fontos, hogy mielőtt külsős marketingest keresel jól gondold át, hogy készen állsz-e erre. Ne gondold, hogy ez elvesztegetett idő. Sokszorosan megtérül, ha elkülöníted a profit maximalizáló szolgáltatásodat, termékedet a minimális hasznot hozó, esetleg veszteséges elemektől és tudatosan külön stratégiával közelítesz feléjük.
Az akciós hirdetés nem elég
Ma már nem elég csak olyan hirdetésekre költeni, amely akciós ajánlatokkal bombázza a potenciális ügyfeleket. Sőt, egyenesen hibás stratégia ezt alkalmazni. Ha például egy páciens már elhatározta, hogy szeretné fehéríttetni a fogait, akkor nyitott lesz kedvezményes ajánlatokra ezzel kapcsolatban. De ha még bizonytalan, akkor kedvezményes ajánlatok helyett olyan tartalmakra vágyik, ami segít neki meghozni a döntést. Tehát ismét egy stratégiát kell kidolgozni annak érdekében, hogy a pácienst hogyan vezetjük végig a döntési folyamaton, mely marketing eszközök mely ponton támogatják a felhasználót. Az online hirdetések segítségével lehetőségünk van a különböző döntési pontokon különböző üzeneteket eljuttani (leendő) pácienseink részére. Ezeket az eszközöket úgy tudjuk a leghatékonyabban kihasználni, ha legalább akkora figyelmet fordítunk a tartalom marketingre is, mint a hirdetésekre. Ez, amellett, hogy a keresőoptimalizálást segíti, értéket ad vevőinknek és segít a velük történő kapcsolat ápolásában. A Miért fontos a keresőoptimalizálásban a blog? avagy, ha mindenki blogol nekem is kell? című cikket érdemes elolvasnod, ha még nincs blogod a honlapodon.
Arról nem is beszélve, hogy hiába a futtatunk hirdetéseket, ha a vállalkozásunk közösségi média oldalán már jó néhány hónapja nem osztottunk meg semmit követőinkkel. A felhasználók fejében ma már kérdések vetődnek fel létezésünkkel kapcsolatban, ha nem kommunikálunk rendszeresen a közösségi média oldalunkon. Ma, amikor a mindennapjainkat átszövi a bizonytalanság, kiemelten fontos a cégek, vállalkozások márkájának hitelességének építése. Ezért minden fórumon, ahol jelen vagyunk rendszeresen aktívnak kell legyünk nem engedhetjük meg magunknak, hogy vásárlóinkat elbizonytalanítsuk.
Vevőink nem arra vágynak, hogy kedvezményes ajánlatokat osszunk meg velük, hanem arra, hogy kötődhessenek a márkánkhoz és értéket, értékes tartalmat adjunk át nekik, ehhez pedig a többféle marketing eszközt kell használjunk. Így ne várjunk csodát, ha a marketing ügynökséget kizárólag néhány akciós ajánlat hirdetésével bízzuk meg.
Piacismeret
Ha minden eleme a marketing stratégiának megfelelően kidolgozásra került, mégsem jönnek a várt eredmények, akkor érdemes visszamenni a folyamat legelejére és validálni a piacról és a páciensekről, vevőkről alkotott feltételezéseinket. Elképzelhető, hogy nem valós a piacról alkotott képünk. Ezért szoktam javasolni a vevői vélemények folyamatos visszacsatolásának lehetőségét, mert akkor hamarabb kiderül, ha gond van. Elég egy rövid űrlap vagy bármilyen egyszerű technika, ahol a vevőink elmondhatják mivel elégedettek és mire lenne még igényük. Ennek segítségével állandóan fejleszthetjük a szolgáltatásunkat és ha a versenytársaink ezt nem csinálják, akkor megelőzhetjük őket pár lépéssel.
Nem megfelelő marketing ügynökség
Természetesen az is előfordulhat, hogy nem megfelelő ügynökséget, külső marketingest választottál. Egészen a nagyobb, több országban működő, nagy tapasztalattal rendelkező ügynökségeken át a szabadúszó marketingesekig nagy a választék. A legjobb, ha valakinek már van tapasztalata az adott marketingcéggel, így első kézből kaphatsz véleményt. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy kinek mi a fő profilja, szakosodott-e valamely marketing területre, például keresőoptimalizálás vagy online hirdetések és az megfelelő-e számodra. Ha nincs marketingesed, aki a marketing stratégiát az alapoktól kezdve felépíti, akkor mindenképp olyan külsős marketing céget keress, aki ebben is segítségedre lesz.
A marketing költés összege
Végül, de nem utolsósorban azon is gondolkozz el, hogy a marketingre költött összeg, megfelelő volt-e. Hogy mi is a szükséges összeg, azt az határozza meg, hogy milyen gyorsan szeretnél eredményeket elérni. A hosszú távú építkezés általában lassabb folyamat, viszont kevesebb büdzsét igényel, tipikus példa erre a keresőoptimalizálás, amely hosszú hónapok alatt hozza meg a sikert, nagyon sok munkával. Ellentétben a keresési hirdetésekkel, melyek többszörös költségvetést igényelnek, de sokkal hamarabb hoznak látható eredményt.
A közösségi média hirdetések többnyire olcsóbbak, mint a Google hirdetések, viszont figyelembe kell venni a fent említett döntési folyamat sajátosságait, mert senki nem azért tölt időt a facebookon, hogy hirdetéseket nézegessen. Tehát itt is több időre van szükség a sikerhez.
A marketing költségeket a legjobb, ha éves szinten betervezed és úgy kalkulálod ki a működésedtől elvárt profitot. A marketingre szánt keretet két részre oszd, ha külső segítségre van szükséged: egy folyamatos havi díjjal számolj + a hirdetési költségekkel.
Hirtelen felindulásból tehát ne bízz meg külsős marketingest, aki rendben hozza majd, az egyébként rendszertelen stratégiádat és aktivitásodat! Néhány hónapra adott megbízás véleményem szerint az ablakon kidobott pénz. Ha komolyan szeretnéd növekedésedet marketinggel támogatni, akkor vagy vegyél fel a csapatodba egy marketingest vagy köss hosszú távú szerződést egy megfelelő külső marketing szolgáltatóval. Bármelyiket is választod, tudnod kell, hogy Neked is ki kell venned a részed a munkából az irányok, prioritások meghatározásával.