etikus marketing Andacom

Etikus marketing? Szaporodnak a csótányetetős és a szexista autós hirdetések

A marketing alapvető célja, hogy egy terméket vagy szolgáltatást eljuttasson a megfelelő célcsoporthoz, miközben értéket teremt és bizalmat épít a fogyasztókban. Sajnos azonban a verseny egyre fokozódik, és a márkák egyre gyakrabban feszegetik az etikus marketing határait, hogy minél nagyobb figyelmet kapjanak. Pedig az etikus marketing nemcsak egy erkölcsi kérdés, hanem üzleti érdek is, hiszen a hosszú távú márkaépítés alapja a fogyasztói bizalom. Olyan jellegű bizalomé is, hogy nem én és sorstársaim leszünk a következők a márka célkeresztjében. 

De mi történik, ha egy kampány átlépi a határt? A reklámokban és hirdetésekben előforduló sarkalatos etikai problémák gyakran keltik fel a közvélemény figyelmét – olykor botrány formájában. Ezt jól mutatja a közelmúltból a „csótányelnevezős” Valentin-napi kampány és a Nissan szexista reklámja, amelyek különböző módokon sértették az etikai normákat.

Ebben a cikkben megvizsgálom az etikus marketing fontosságát, a reklámokban előforduló főbb problémákat, és konkrét példákon keresztül bemutatom, hogy milyen következményekkel járhat az etikai normák figyelmen kívül hagyása.

Mi az etikus marketing és miért fontos?

Az etikus marketing olyan üzleti szemlélet, amely nemcsak a profit maximalizálását, hanem a fogyasztók tiszteletét és az erkölcsi normák betartását is szem előtt tartja. Egy vállalat hosszú távú sikerét nemcsak az eladások növekedése, hanem a társadalmi felelősségvállalás és a hiteles kommunikáció is befolyásolja.

Az etikus marketing főbb elemei:

  • Őszinteség és transzparencia – A hirdetésekben nem lehet félrevezető vagy túlzó állításokat tenni.
  • Tisztelet a fogyasztók iránt – Nem szabad manipulációra vagy pszichológiai nyomásra építeni.
  • Társadalmi felelősségvállalás – A kampányoknak tiszteletben kell tartaniuk az érzékeny társadalmi kérdéseket.
  • Környezettudatosság – A fenntarthatóság ma már alapelv kell, hogy legyen a marketingben. Hiába a politikai nyomás, hogy a gazdasági érdek felülírja a környezettudatosságot, a Z generáció és az őket érintő klímaszorongás erősebb motivációt kell nyújtson. Különösen, ha hosszú távra tervezünk.

Egy jól felépített, etikus marketingstratégia növeli a fogyasztói bizalmat, hosszú távon hűséges vásárlókat eredményez, és elkerüli a botrányokat, amelyek a márka jó hírnevét rombolhatják. Mi az Andacomnál azt valljuk, hogy: Ne tegyél semmi olyat, ami ha másnap az újságok címlapján lenne, akkor nem éreznéd jól magad tőle!

A reklámok leggyakoribb etikai problémái

Bár az etikus marketing fontosságát egyre több vállalat felismeri, még mindig számos kampány sérti meg az alapvető normákat.

1. Félrevezető reklámok és manipuláció

A marketingesek gyakran élnek túlzó állításokkal vagy olyan hirdetési trükkökkel, amelyek nem tükrözik a valóságot. Ez különösen az egészségügyi, szépségápolási és élelmiszeripari reklámoknál fordul elő, ahol a fogyasztók könnyen befolyásolhatók.  Nagyon gyakori ezeken a területeken a GVH büntetések száma is és ha a manipuláció működik is ideig óráig, hosszú távon nem fenntartható stratégia.

2. Ízléstelen, megalázó vagy megosztó tartalmak

A figyelemfelkeltés érdekében egyes kampányok sokkoló vagy provokatív üzeneteket használnak. Bár ezek rövid távon nagy visszhangot kelthetnek, hosszú távon károsíthatják a márkát. Senki sem szeretné, ha a jövőben a márkáját egyértelműen negatív szavakkal azonosítanák.

3. Társadalmi érzéketlenség

A sztereotípiák alkalmazása és a nemek közötti egyenlőtlenségek kihasználása régóta vitatott kérdés a reklámiparban. Például a Nissan nemrégiben indított kampánya pontosan ebbe a hibába esett bele, amikor szexista megjegyzésekkel próbált humort csempészni az autómárka reklámjába.

4. Negatív érzelmek kihasználása

A „csótányelnevezős” Valentin-napi kampány tipikus példája annak, amikor egy cég negatív érzésekre alapozza a kampányát. Ahelyett, hogy a szeretet és romantika ünnepét pozitív üzenetekkel erősítették volna meg, inkább a bosszú, az exek iránti harag és a fizikai bántalmazás került előtérbe.

A közelmúlt etikailag megkérdőjelezhető kampányai és tanulságaik

1. Csótányelnevezés az exedről

A kampány lényege, hogy a résztvevők egy csótányt nevezhettek el az exük után Valentin-nap alkalmából, majd azt élelemként kínálhatták fel, megetethették egy állattal. Bár a kezdeményezés kreatívnak tűnhet, valójában egy negatív érzelmekre alapozott marketingfogás, amely a bosszút és a sértettséget helyezi előtérbe.

Miért problémás?

  • Ahelyett, hogy pozitív üzenetet közvetítene, a kampány az emberek haragjára épít.
  • Nem javítja az érzelmi intelligenciát vagy segíti elő a konstruktív kommunikációt.
  • A márka imázsát is kockáztathatja, hiszen a negatív érzések könnyen átragadhatnak rá.

2. Nissan szexista reklámja

A kampányban olyan hírességek vettek részt, mint Ganxsta Zolee és Stohl András, akik megosztó módon beszéltek az autók és nők viszonyáról. A reklám sztereotípiákra épített, és olyan üzeneteket közvetített, amelyek sérthették a női közönséget.

Miért problémás?

  • A modern marketingben a nemi sztereotípiák alkalmazása elavult és káros.
  • A társadalmi érzékenység hiánya miatt a kampány inkább negatív visszhangot váltott ki.
  • Már tulajdonképpen Stohl András és az autók viszonya miatt is erősen megkérdőjelezhető a kampány létjogosultsága.

A Nissan azóta vissza is vonta a kampányát, minden felületről eltávolították és elnézést kértek miatta. De vajon ez elegendő lesz, hogy elfelejtsük és a következő alkalommal mikor autóvásárláson gondolkozunk, vajon szeretnénk-e majd Nissant-t választani annak tudatában, hogy a közönsége számára mit képviselhet?

A „csótányelnevezős” Valentin-napi kampány és a Nissan szexista reklámja jól mutatják, hogy milyen veszélyekkel járhat az etikai normák figyelmen kívül hagyása és igenis fontos egy bizonyos fokú érzékenység, amikor egy kampány fő üzenete megalkotásra kerül. A fogyasztók ma már sokkal tudatosabbak, és az olyan vállalatokat részesítenek előnyben, amelyek felelősen kommunikálnak és valódi értéket közvetítenek.

A jövő a tiszta, átlátható és etikus marketingé, mi pedig az Andacomnál igyekszünk ezt 100%-ban támogatni. Ne maradj le te sem!