Hogyan előzheted meg, hogy online jelenléted egy pillanat alatt összedőljön?

Kétlépcsős azonosítás
Ma is sok emberrel találkozok, aki még nem kapcsolta be a két faktoros azonosítást facebook vagy Google fiókja esetében. Fontos, hogy minden hozzáféréssel rendelkező számára aktiválni kell a több lépcsős azonosítási folyamatot, tehát ha egy fiókhoz nem csak mi férünk hozzá, akkor mindenkinek, aki be tud lépni. Ha egy olyan fiókot törnek fel például a facebook-on, amelyhez több ember is hozzáfér, vagy akár több fiók is csatlakozik, akkor a többi fiókra is veszélyt jelent. Nem csak a hackerek miatt, hanem a facebook letiltási protokollja miatt is. Gyanús tevékenységet észlelve a facebook céges és személyes oldalakat is letilt, amely sokszor a kapcsolódó fiókokra is kiterjed. És mint tudjuk nagyon kicsi a valószínűsége, hogy vissza tudjuk szerezni a letiltott fiókunkat.
Mostanában nagyon gyakori a közösségi média oldalak külföldi bűnözői csoport által történő ellopása is, mely szintén megakadályozható a szigorúbb belépési folyamat bevezetésével.
Ha nem folytatunk hirdetési tevékenységet, akkor is előfordulhat, hogy feltört Account-unk segítségével hirdetési fiókot hoznak létre, majd egyszer csak hirdetési számlákat kapunk például a Google-tól, de ekkor a fiókban már nincs aktivitás, az elkövető már átment egy másik fiókba. Ezeknek az ügyeknek a kibogozása aztán évekig is eltarthat az ügyfélszolgálattal.
Ezért mindenkinek javaslom a többlépcsős azonosítás bekapcsolását minél hamarabb, nem csak a közösségi média fiókokban és a Google-ban, de a honlapok és minden olyan egyéb felületeken, ahol bajba kerülhetünk, ha belépési adataink rossz kezekbe kerülnek.
Cégünk minden hozzáférése egy kézben
Ha cégünk a közösségi médiában aktív, online felületeken hirdetéseket is megjelentetünk és honlapunk tartalmát is folyamatosan frissítjük, akkor az azt jelenti, hogy jól szervezzük a marketing tevékenységeinket. Nagy valószínűséggel ezt azonban nem a cégtulajdonos teszi egy személyben, ami azt jelenti, hogy egy vagy több embernek is hozzáférése van ezekhez a fiókokhoz. Nem kell bűnözők célpontjába kerülnünk ahhoz, hogy a jól felépített marketing aktivitásunk egy pillanat alatt összedőljön. Nem elég csupán hozzáféréssel rendelkezzünk az adott fiókokhoz, elsődleges vagy adminisztrátori hozzáférés szükséges a teljes körű kontroll megszerzéséhez.
Gyakori probléma, hogy egy munkatárs koordinálja az összes megjelenéshez kapcsolódó fiókot és az ő távozása után a tulajdonos még azt sem tudja, hogy melyik fiókba melyik e-mail címmel tud bejelentkezni. Ugyanez a probléma léphet fel, amikor egy külsős partnerrel dolgozunk együtt. Legrosszabb esetben a volt kolléga vagy ügynökség a fiókok, például a facebook oldal teljes körű irányítását is átveheti, aminek beláthatatlan következményei lehetnek. Weboldal esetében is találkoztam már olyan vállalkozással, ahol a webfejlesztő rendelkezett hozzáféréssel, hiszen ő hozta létre az oldalat. Ez nem is okozott problémát egészen addig, amíg egyszer csak nem lehetett elérni az illetőt vagy a fejlesztő által megosztott jelszóról már senki nem tudta hol keresse. Ennek következtében pedig lehetetlenné vált a honlap frissítése. Hasonló helyzet volt az is, amikor analitikai adatok vesztek el, mert a Google Analytics fiókot is a fejlesztő hívta életre és a vállalkozás nem tulajonított neki nagy jelentőséget akkor. Később, amikor az online marektinget kezdtük volna kiderült, hogy az statisztikai adatokat gyűjtő fiók belépési adatait már senki nem találja. Természetesen ez esetben létrehoztunk egy új fiókot, de az adatok hiánya jelentősen megnehezítette az online aktivitások tervezését.
Ezért nem szabad sajnálni az időt a fiókok és a weboldal hozzáférésének megfelelő menedzsmentjére. A legjobb, ha a fiókokat a tulajdonos hozza létre olyan céges e-mail címmel, amihez hozzáféréssel rendelkezik, így ő a későbbiekben kontrollálni tudja, hogy melyik munkatárs melyik fiókba léphet be. Ezzel egy időben pedig valamilyen biztonságos formátumban el kell tárolni a különböző rendszerekhez használt e-mail címeket és a hozzátartozó jelszavakat, úgy, hogy azt később is elő tudjuk keresni. Ha az online marketing területén aktívak vagyunk, akkor több mint egy tucat fiókkal rendelkezünk: Google Tag Manager, Analytics, Search Consol, Meta Vállalkozáskezelő, Meta hirdetési fiók, weboldalak, Instagram oldal, Linktree, Adwords, Canva, Zapier, tárhelyszolgáltató, hírlevél kezelő rendszer, stb…., melyek jelszavainak kezelését nem hanyagolhatjuk el.
Magánszemélyként, cégvezetőként, tulajdonosként könnyen megelőzhetjük a bajt. Szánjatok erre időt, higgyétek el, megéri!